DSW begeleidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt naar een passende baan.

Moed-campagne: motor achter succesvollere groepsdetachering DSW

dinsdag 17 juli 2012

Tijdens de driedaagse Summercourse zochten 26 jonge professionals van Adviestalent een manier om groepsdetachering van DSW nog succesvoller te maken. Het winnende voorstel steekt in op koudwatervrees overwinnen en moed tonen.

Elf-stappenplan

“Moed is de juiste modus tussen koudwatervrees en roekeloosheid.” Wendde Aristoteles het duizenden jaren geleden al aan, op 16 juli 2012 moet het adagium de motor voor nóg succesvollere groepsdetachering van DSW worden. Het winnende idee van de Summercourse laat dat in elf stappen zien.

Summercourse

Tijdens de Summercourse doken de jonge professionals van Adviestalent, een dochteronderneming van Twijnstra Gudde, spreekwoordelijk onder in de wereld van de sociale werkvoorziening. Met een universitair diploma op zak verkenden zij met name de praktische kant van het adviesvak. En wilden met beperkte middelen een zo groot mogelijk resultaat bereiken voor DSW. Kwamen zij de eerste dag nog schuchter binnen, binnen recordtijd was het pand aan de Edelgasstraat hun tweede thuis. Een plek waar ze praatten, aten en sportten. Een plek waar ze  sw-medewerkers interviewden, analyses maakten, sterke en zwakke plekken blootlegden en opdrachtgevers aan de tand voelden.

Ambassadeurs van succes

In de winnende Moed-campagne zijn sw-medewerkers die goede ervaringen hebben met detachering ambassadeur. Zij verkondigen hun succesverhaal naar collega’s met koudwatervrees. Teamontwikkelingsplannen leiden tot nauwkeurig samengestelde teams waarin ieder zijn eigen rol heeft en elkaar aanvult. De klant ontzorgen, succesdetacheringen zichtbaar maken en succes meten en delen zijn andere succesvergrotende stappen.

Van stempel naar sticker

Drie andere groepen schotelden de jury op 13 juli in hotel-restaurant De Sniep in Zoetermeer mooie voorstellen voor. Richtte het ene team zich op een ontwikkelingsladder per sector, de andere groep adviseerde om bij acquisitie in te zetten op urgentie en het creëren van een gevoel van thuiskomen. Tweede werd het team met de ‘van stempel naar sticker-aanpak’. Om de detacheringshefboom de gewenste kant op te doen kantelen moet DSW hierbij werken aan drie knoppen: de sw-medewerkers, het kaderpersoneel en de markt.

Proces met passie

Juryleden Remco Wijnia (directeur DSW), Edo Haan (wethouder Sociale Zaken in Zoetermeer en lid van het Dagelijks Bestuur van DSW), Ronald Baptiste (directeur Habo GWW) en Carol Lemmens (directeur Twijnstra Gudde) waren onder de indruk van de teampresentaties. Zij beoordeelden de plannen op originaliteit, praktische uitvoerbaarheid, realiteit, politieke haalbaarheid en de presentatie. In een zinderende apotheose somde Remco Wijnia de waardevolle ingrediënten van elke presentatie op. En eindigde hij met de bekendmaking van het winnende team: “De Moed-campagne is dé guerillamarketing die DSW verder helpt. Met processtappen die passie uitstralen en waarmee we gelijk aan de slag kunnen. Bovendien kan DSW ideeën uit de andere voorstellen hierin kwijt.”

Van twee werelden naar één

Directeur Adviestalent Ingrid Visser sprak mooie dankwoorden uit naar DSW. “De afgelopen dagen ben ik veel overeenkomsten tegengekomen. Adviestalent is gericht op de ontwikkeling van mensen, DSW ook. We streven allebei naar autonomie en zoeken markten op waar we kunnen bijdragen. In deze Summercourse hebben we van twee werelden één gemaakt in slechts drie dagen. Daar ben ik trots op.” Als blijk van waardering gaat het winnende team binnenkort vijftien dagen bij DSW aan de slag om de Moed-campagne uit te werken.

« Terug naar overzicht
winnende team Summercourse web Dag 3 1 web Dag 3 5 web Dag 3 6 web Dag 3 7 web